LANDMÄRKEN     Text: Per-Åke Hultberg

En stad i utveckling

Konserthus med högt i tak

Nu med fler sittplatser, ny foajé och akustik i världsklass

Örebro får nu en konserthall med akustik i världsklass, det vill säga i nivå med Svenska Kammarorkestern.

Att något håller på att hända med konserthuset kan knappast någon örebroare ha missat. Det mest iögonfallande med den gamla fina byggnaden vid Svartån, åtminstone exteriört, är det nya taket som höjts med fem meter.

Vårt direktiv var att öka volymen i konsertsalen, säger Jan Hellqvist, projektledare på Örebroporten, det företag som äger och förvaltar konserthuset.

 

Men även invändigt händer det grejer, utöver den rymd i konsertsalen som takhöjningen innebär.  Nya sidobalkonger möjliggör fler sittplatser, cirka 740. Dessutom blir det en större foajé och nya övningsrum.

 

Den ganska omfattande ombyggnaden påbörjades under hösten 2014. Det helt avgörande syftet är helt enkelt att skapa en akustik som gör Svenska Kammar­orkestern rättvisa. För att uppnå den efterklang som krävs för en stor orkester behövdes lokalen bli större, förklarar Jan Hellqvist.

 

Lena Hultberg, som är orkesterproducent på Örebro Konserthus, gläds givetvis åt förnyelsen och ser med stor förväntan fram mot öppningskonserten den 3 december. Svenska Kammarorkestern kommer då tillsammans med Radiokören att framföra Beethovens 9:e symfoni.

 

– Det känns fantastiskt, det blir ju som en helt ny konsertlokal, med en akustik som framförallt matchar Svenska Kammar­orkesterns behov och önskemål, säger hon och påpekar att samarbetet med den internationellt erkända akustikern Larry Kirkegaard borgar för att det verkligen blir en akustik i världsklass. Det vill säga i nivå med kammarorkestern, som ju är världens mest framgångsrika i sin genre med turnéer över hela världen.

 

Peder Hallkvist, Örebros stadsarkitekt, ser också fram mot ”nya konserthuset”, som han ser som ett blivande landmärke för Örebro. Men det var sannerligen ingen enkel uppgift.

 

– Med tanke på husets stora kulturhistoriska värde, var det en verklig utmaning, betonar han. Det fanns flera alternativ men jag tror att det här blir riktigt bra. Ett konserthus att vara stolta över, både gestaltningsmässigt och funktionellt.

Lena Hultberg, orkesterproducent på Örebro Konserthus,